A sztrók, más néven szélütés vagy gutaütés, az Amerikai Sztrók Egyesület (American Stroke Association) szerint a harmadik helyen áll a halált okozó betegségek ranglistáján. Szerencsére létezik egy gyógymód, amely csökkenti a gutaütés kockázatát, emellett olcsó és finom is – ez nem más, mint a csokoládé.
A kanadai Torontói és a McMaster Egyetem kutatói bebizonyították, hogy a rendszeres csokoládéfogyasztás jelentősen csökkenti a gutaütés esélyét. Mi több, a csokoládé növeli a túlélési arányt azoknál, akiket szélütés ért. Ezt a kutatók a kutatási eredmények alapján állapították meg.
A szakértők három különböző tanulmányt végeztek a csokoládéfogyasztással és a sztrókkal kapcsolatban. Annak ellenére, hogy az egyik tanulmány nem mutatott ki semmilyen pozitív és negatív összefüggést a kettő kapcsolata között, a másik két tanulmány eredménnyel szolgált. A 44.489 embert vizsgáló tanulmány bebizonyította, hogy azoknál az alanyoknál, akik legalább hetente egyszer fogyasztottak csokoládét 22%-kal volt kevesebb a gutaütés valószínűsége, mint azoknál, akik egyáltalán nem ettek csokoládét.
A másik tanulmány szerint, amelyben 1.169 sztrókon átesett ember vett részt, azoknak, akik 50 gramm csokoládét fogyasztottak hetente 50%-kal növekedett a túlélési esélyük a szélütés után, szemben a csokoládét egyáltalán nem fogyasztó betegekkel. A szakértők szerint a csokoládé nagymértékű antioxidáns tartalmának segítségével véd a gutaütés ellen.
„Ennek ellenére átfogóbb kutatásra van szükségünk ahhoz, hogy megállapíthassuk: a csokoládé valóban csökkenti a sztrók kockázatát, vagy esetleg csak arról van szó, hogy az egészséges emberek szívesebben fogyasztanak csokoládét a betegekkel szemben” - jelentette ki a McMaster Egyetem kutatásában részt vett Sarah Sahib.
A tradicionális gyógyítók már nagyon régóta azt vallják, hogy a csokoládé pozitív hatást gyakorol a testre és a lélekre. Történészek úgy gondolják, hogy az aztékok és a maják voltak az első emberek, akik csokoládét ittak különböző szívproblémák kezelésére. Sőt, az utóbbi években kutatók azt is kimutatták, hogy a csokoládéban található fitovegyületek (phytochemicals) képesek megváltoztatni az ember jólétét, olyan érzést produkálva, mintha az illető szerelmes lenne. Ezen kívül a Harvard Egyetem Orvostudományi Karán végzett kutatás azt állapította meg, hogy a csokoládé fő alkotóeleme, a kakaó, jó hatással van a szívre, csökkentheti a szívbetegség és a rák kockázatát.