Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok a terhes nők, akik a halakban megtalálható egyik kulcsfontosságú zsírsavból többet fogyasztanak, nagyobb esélyt biztosítanak kisbabájuknak a megfelelő agyi fejlődés vonatkozásában.
A tanulmány eredményei alapján azoknak az anyáknak a gyermekei, akiknek a vérében több DHA (docosahexa-enoic acid – DHA) volt, a születést követő 48 órában egészségesebb alvási mintával rendelkeztek, mint azok, akiknél az anya kevesebb ilyen vegyületet fogyasztott.
Az omega 3 zsírsavba tartozó DHA, egy másik anyaggal, az arakidon-savval (arachidonic acid – AA) együtt az anyatej kulcsfontosságú építőeleme, amely hozzájárul az egészséges agyi és szemfejlődéshez. A két anyag a méhlepényen keresztül is eljut az anyától a magzathoz. Az agyi idegsejtek nagyjából 70 százaléka alakul ki a terhesség ideje alatt.
A tanulmányban az alacsony DHA szinttel rendelkező nők nagyobb eséllyel tartoztak kisebbségekhez, illetve iskolázottságuk is alacsonyabb volt. Ezek a nők átlagosan öt évvel voltak fiatalabbak, mint azok, akik a magas DHA szinttel rendelkezők kategóriájába estek – 24 év a 29 évvel szemben.
„Ahogy a csecsemő fejlődik, általában egyre több időt tölt éber állapotban” – mondta Lammi-Keefe, vezető szerző. „A magasabb DHA szinttel rendelkező anyák kisbabáinak alvási jellegzetességei inkább egy fejlettebb központi idegrendszer sajátságait mutatták, szemben azokkal a csecsemőkkel, akiknél az anyák alacsonyabb DHA szinttel rendelkeztek.”
A kutatók jelenleg egy egyéves vizsgálatot szerveznek a terhes nők étrendben szereplő DHA fogyasztásának tanulmányozására.