A német Beiersdorf AG, egészséges élelmiszerrel foglalkozó cég által végzett tanulmány szerint a fehér tea rendszeres fogyasztása segít megakadályozni az elhízást, valamint, gyorsítja a fogyást. A tanulmány eredményét a Táplálkozás és anyagcsere c. (Nutrition and Metabolism) folyóiratban tették közzé.
„Egyre nagyobb problémát jelent az iparosodott országokban az elhízás következtében kialakult betegségek folyton növekvő aránya” – jelentette ki Marc Winner a Beiersdorf élelmezési szakértője. „Kimutattuk, hogy a fehér tea egy ideális és természetes alapanyagú fogyókúrás készítmény lehetne” – tette hozzá.
A fehér tea ugyanabból a növényből készül, mint a zöld, fekete vagy az oolong, de olyan sértetlen levelekből (nem fermentált, fonnyadt vagy összemorzsolt) főzik, amelyeket csak kevés gőz ér. A fehér teát legtöbbször a növények legfiatalabb leveleiből készítik és olykor még a ki nem nyílt, fehér szőrrel borított bimbókat is hozzákeverik – innen a fehér tea elnevezés.
A kutatók megvizsgálták, hogy milyen hatással van a fehér tea kivonat a laboratóriumban létrehozott emberi zsírsejtekre (adipocita). Azt tapasztalták, hogy a kivonat csökkentette a gének közötti aktivitást, amely a zsírsejtek keletkezéséért felelős, „ezen kívül arra ösztönözte a zsírsejteket, hogy bontsák le a bennük található zsírt”.
A tudósok úgy vélik, a fehér tea tartalmazza a legtöbb, az egészségre pozitív hatást gyakorló, fitovegyületet, mivel ez a feldolgozás során legkevesebb eljáráson keresztülment teaféleség. A Beiersdorf kutatói azt gondolják, hogy a fehér teában található methylxanthines és epigallokatekin 3-gallát (epigallocatechin-3-gallate, EGCG) nevű vegyületek idézik elő a fentebb említett eredményt.
A legelső feljegyzés a fehér tea fogyasztásáról a Ming-dinasztiáig (1366-1644) nyúlik vissza. A tea ma már sokkal népszerűbb nyugaton, mint Kínában. Hogy ne legyen keserű ízű, a főzetet maximum 80°C vízben szabad elkészíteni. A jó arány érdekében, a szakértők szerint, 1,5 teáskanálnyi teafüvet kell 200 ml vízbe tenni.
Korábbi kutatások eredményeként elmondható, a fehér tea csökkenti a vérnyomást és a rák kockázatát, valamint, erősíti a csontokat.