Egy finn tanulmány eredményei szerint, amelyeket az Amerikai Szív Egyesület Ázsiai-Csendes óceáni Tudományos Fórumán (American Heart Association's Asia Pacific Scientific Forum) ismertettek, azoknak a férfiaknak az esetében, akik szervezete nagyobb mennyiségben tartalmaz higanyt, nagyobb a szívbaj kialakulásának kockázata, mint azoknál, akiknél a higanyszint alacsonyabb.
Dr. Jukka T. Salonen, a Finnországban található Kuopio Egyetemről, több mint kétezer 42 és 60 év közötti olyan férfi hajának a higanytartalmát mérte meg, akik a tanulmány kezdetekor még semmi jelét sem adták a szívbajnak. Azoknál a férfiaknál, akiknél a higanytartalom a felső 25%-hoz tartozott, közel kétszerese volt a szívbaj kialakulásának kockázata, mint azoknál, akiknek a haja kevesebb higanyt tartalmazott.
„Ez a dohányzás kockázatához hasonlatos” – mondta Salonen. Hozzátette, hogy a magas higany-szint főként azoknak a sovány halak fogyasztásának az eredménye, amelyek viszonylag kevés ómega-3-ként ismert zsírsavakat tartalmaznak – olyan ragadozó halfajtákra kell gondolni, mint az északi csuka és a süllő, vagy a sügér, amelyek kelet Finnország vizeiben gyakoriak. Azt is megfigyelte, hogy a cápa és a tonhal is nagy mennyiségben tartalmaz higanyt, bár a legtöbb zsíros hal, mint amilyeneket az Amerikai Szív Egyesület is ajánl, viszonylag szegények higanyban.
Két, épp ebben a hónapban megjelent tanulmány szerint, amelyeket az Egyesült Államokban végeztek, azoknál, akik hetente néhány alkalommal fogyasztanak halat, tényleg kisebb a szívbaj kockázata, mint azoknál, akik asztalán csak ritkán szerepel hal.
Bár Salonen még mindig ajánlja a zsíros halak fogyasztását, szerinte a higany-szintet is mérni kell a halakban. „Javaslom a szervezet, a vér és a haj higany tartalmának gyakoribb ellenőrzését a terhes nők esetén, akik különösen nagy kockázatnak vannak kitéve, valamint azoknak, akik szívkoszorúér-betegségben szenvednek” – mondta.